Monthly archives for April, 2015

Jana Pendapatan Sampingan Menggunakan Kereta Anda

Anda mempunyai kereta sendiri dan mempunyai masa lapang?? Apa kata anda gunakan kereta anda untuk mendapatkan pendapatan tambahan dengan hanya memandu.

Tahukah anda, syarikat teksi terbesar di dunia, iaitu UBER membayar gaji kepada pemandu mereka pada setiap minggu. Pemandu UBER atau lebih dikenali sebagai UBER Partners tidak mempunyai masa yang tetap untuk memandu kereta. UBER Partners hanya memandu secara sambilan, iaitu hanya pada waktu lapang. Namun begitu, ada juga ramai pemandu UBER di Malaysia melakukannya secara sepenuh masa. Ini kerana, pemandu Uber adalah satu kerja yang sangat fleksible.. Tak perlu bayar lesen, permit dan sewa kereta.

Nak jadi pemandu UBER hanya memerlukan beberapa keperluan utama iaitu:

  1. Mempunyai kereta atas nama sendiri atau pun nama pemandu tersebut mestilah ada didalam ‘cover note insuran kenderaan’.
  2. Mempunyai lesen memandu penuh. Pemandu yang mempunyai lesen P adalah tidak dibenarkan.
  3. Mempunyai smartphone sebagai medium perantara antara penumpang dan pemandu. Smartphone juga penting sebagai GPS.

Ada orang bertanya, selamat ke jadi pemandu UBER ni? Jawapan saya; lebih selamat dari memandu teksi kerana:

  1. Penumpang telah berdaftar di website UBER dan semua maklumat mereka telah disimpan oleh UBER. Berbeza dengan penumpang teksi, kita tiada maklumat langsung tentang mereka. Jadi sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini, sangat SUKAR untuk menjejaki mereka.
  2. Penumpang UBER adalah golongan yang berpendapatan tetap atau dari golongan yang terpelajar kerana penumpang UBER adalah mereka yang mempunyai kredit kad. Nak dapat kredit kad bukan senang kan??? Apabila kad kredit penumpang telah didaftarkan di website UBER, tentunya maklumat rumah, pekerjaan, alamat pejabat dan lain-lain maklumat telah disimpan. Jadi sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini, sangat MUDAH  untuk menjejaki mereka.

Tiada yuran juga dikenakan kepada pemandu UBER, semuanya percuma. Daftar PERCUMA… kelas pengenalan PERCUMA…

UBERUBER hanya mengenakan caj sebanyak 20% daripada bayaran penumpang sebagai caj mereka. Contohnya, dalam seminggu, pendapatan adalah sebanyak RM1000, UBER akan mengenakan caj sebanyak RM200. Jadi, pemandu UBER akan menerima bayaran sebanyak RM800 terus ke akaun mereka. Biasanya bayaran akan terus masuk ke akaun pada hari Rabu berikutnya. Waktu pengiraan caj bayaran adalah bermula 4.00 pagi hari Isnin hingga 3.59 pagi Isnin berikutnya.

Buat masa ini, UBER Malaysia beroperasi di Lembah Klang, Johor Bahru,  Penang dan beberapa bandar besar sahaja. Kawasan-kawasan ini akan sentiasa bertambah dari masa ke semasa mengikut keperluan pengguna.

Nak daftar sebagai pemandu UBER??? KLIK SINI

Semak Tawaran Ke Program Matrikulasi KPM Sesi 2015/ 2016

SEMAKAN TAWARAN KE PROGRAM MATRIKULASI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA SESI 2015/2016

matrikulasi kpm

Sukacita dimaklumkan bahawa Tawaran Ke Program Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia Sesi 2015/2016  boleh disemak mulai 13 April 2015 jam 12 tengah hari  sehingga 23 Mei 2015 jam 11.59 malam. Sebarang pertanyaan  sila hubungi  Bahagian Matrikulasi di talian 03 8884 4083 atau layari laman sesawang www.moe.gov.my

Semakan Melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS)

Untuk membuat semakan tawaran Melalui SMS :

Program Satu Tahun:

  • Taipkan MOE<jarak>MAT<jarak>NO. KP dan hantarkan ke15888
  • Contoh : MOE MAT 920605051542

Mulai sesi 2003/2004, Program Matrikulasi hanya dijalankan di Kolej-Kolej Matrikulasi dan Kolej MARA sahaja. Terdapat 17 Pusat Matrikulasi di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Berikut senarai Pusat Matrikulasi KPM beserta alamat, emel, nombor telefon serta laman web Pusat Matrikulasi di Seluruh Malaysia

Institusi/ Alamat Telefon/ Faks E-mel/ Laman Web
Kolej Matrikulasi Melaka
Kementerian Pendidikan Malaysia,
78300 Masjid Tanah, Melaka.
Tel:06-3832000
Faks:06-3847190
E-mel:kmm@kmm.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmm.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Kementerian Pendidikan Malaysia,
72000 Kuala Pilah, Negeri Sembilan.
Tel:06-4841825
Faks:06-4841821
E-mel:info@kmns.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmns.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang
Kementerian Pendidikan Malaysia,
13200 Kepala Batas, Pulau Pinang.
Tel:04-5756090
Faks:04-5757389
E-mel:info@kmpp.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmpp.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Perlis
Kementerian Pendidikan Malaysia,
02600 Arau, Perlis.
Tel:04-9868613, 04-9868614,
04-9868615, 04-9868616
Faks:04-9868542, 04-9868543
E-mel:info@kmp.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmp.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Labuan
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Jalan OKK Daud, Merinding,
Peti Surat 81735,
87027 Wilayah Persekutuan Labuan.
Tel:087-465311, 087-465314
Faks:087-466500
E-mel:adminkml@kml.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kml.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Johor
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Jalan Payamas,
84900 Tangkak, Ledang, Johor.
Tel:06-9781613
Faks:06-9781595
E-mel:info.kmj@kmj.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmj.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Perak
Kementerian Pendidikan Malaysia,
31600 Gopeng, Perak.
Tel:05-3594449, 05-3594600
Faks:05-3594412,
05-3594413
E-mel:info@kmpk.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmpk.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Kedah
Kementerian Pendidikan Malaysia,
06010 Changlun, Kedah.
Tel:04-9286100
Faks:04-9242186
E-mel:info@kmk.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmk.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Pahang
Kementerian Pendidikan Malaysia,
26300 Gambang, Pahang.
Tel:09-5495000
Faks:09-5499612, 09-5498996
E-mel:info@kmph.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmph.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Pokok Tai, 06720 Pendang, Kedah.
Tel:04-4682508
Faks:04-4682281
E-mel:admin.kmtk.matrik@1govuc.gov.my
Laman Web:
http://www.kmtk.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Teknikal Pahang
Kementerian Pendidikan Malaysia,
26400 Bandar Jengka, Pahang.
Tel:09-4677103
Faks:09-4677102
E-mel:admin@kmtph.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmtph.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Teknikal Johor
Kementerian Pendidikan Malaysia,
KM 5, Jalan Kukup,
Mukim Rimba Terjun, 82000 Pontian, Johor.
Tel:07-6881629, 07-6881630
Faks:07-6881631, 07-6882720
E-mel:info@kmtj.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmtj.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Selangor
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Kathong Mukim Jugra,
42700 Banting, Selangor.
Tel:03-31201410
Faks:03-31201372
E-mel:webmaster@kms.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kms.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Kelantan
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Beg Berkunci No. 3,
16810 Selising, Kelantan.
Tel:09-7808000
Faks:09-7808080
E-mel:webmaster@kmkt.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmkt.matrik.edu.my
Kolej Matrikulasi Sarawak
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Lot 216, Fasa II,
Taman Perindustrian Sejingkat,
Peti Surat P17, 93457 Kuching, Sarawak.
Tel:082-439100
Faks:082-433108
E-mel:admin@kmsw.matrik.edu.my
Laman Web:
http://www.kmsw.matrik.edu.my
Kolej MARA Kulim
Jalan Junjong,
09000 Kulim, Kedah.
Tel:04-4906422
Faks:04-4906426
E-mel:info@kmkulim.edu.my
Laman Web:
http://www.kmkulim.edu.my
Kolej MARA Kuala Nerang
Lot 556, Daerah Padang Terap,
06300 Kuala Nerang, Kedah.
Tel:04-7867250, 04-7867255
Faks:04-7867254
E-mel:sysadmin@kmknerang.edu.my
Laman Web:
http://www.kmkn.edu.my

 

Harga Jam Menteri dan Pemimpin Pembangkang Malaysia Tersebar

Harga seutas jam tangan dah boleh beli sebuah rumah

Jam merupakan antara koleksi peribadi yang paling disukai oleh ramai lelaki. Tidak hairanlah jika seorang lelaki memiliki lebih dari seutas jam tangan. Malah ada yang memiliki sehingga berpuluh-puluh utas jam tangan dan tidak mustahil memiliki beratus utas jam tangan.

Kaum wanita juga tidak terkecuali, tetapi kaum wanita mestilah lebih suka emas dan berlian kan??

Seorang yang bergaji RM1000-RM2000 mungkin akan membeli jam yang berharga RM200-RM500 sebagai koleksi, takkan nak beli yang berharga RM5000??? Apatah lagi yang berharga RM10000??? Zalim namanya tu. Dan kalau ada, mesti ada sesuatu yang tak kena.. 🙂

Semalam, tersebar gambar antara koleksi jam yang dipakai oleh tokoh pemimpin di Malaysia. Rajin pulak diorang mencari harga dia.

Mesti lama mereka  menabung sebab nak beli jam tu… Atau mungkin jam-jam tu adalah fake @ Jam Gred AAA… 🙂

Dengar kata, gaji mereka pun akan naik tak lama lagi.. untungla pengundi mereka… 🙂

Naik 40% pulak tu??? kita??? Brim kan ado… hahaha

< jam hishamuddin jam khairi jamaluddin jam mahadhir jam rosmah jam tgna jam zahidi jan najib
jam anwar

 SUMBER

Nota: Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka,  penjodoh bilangan bagi jam tangan adalah ‘utas’. Utas juga boleh digunakan terhadap gelang, rantai, tali pinggang,  – SUMBER

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKLAN