Cara solat, cara mandi wajib dan cara solat hajat

Jangan terkejut plak… itu sebenarnya adalah carian untuk ‘cara’ tertinggi pada hari ni… bukan cara nak buat blog… cara nak dapat duit mudah… cara nak tackle awek dan sebagainya… itu maknanya ramai orang tengah mencari maklumat tentang cara solat, cara mandi wajib dan cara solat hajat.. Mungkin sebab gempa bumi yang berlaku minggu lepas kot… semua makin insaf… ๐Ÿ™‚

Itulah gunanya internet kan??? bukannya layan facebook 24/7. Bukak mata, cari henfon… baca notifications, update status… Kat mana-mana pun layan facebook sampai tengah be*** pun bukak facebook.. bukannya tak bagus facebook ni… banyak jugak faedahnya… kena pandai-pandai la kan???

ย >>> BELAJAR MENGAJI MENGGUNAKAN QURAN DIGITAL <<<

 


1. CARA SOLAT / SEMBAHYANG YANG BETUL

ย Walau bergitu haruslah di ingat, ini adalah panduan. Dalam erti kata lain, anda telah pernah belajar sembahyang, cuma anda telah lupa pada bahagian-bahagian tertentu. Dan panduan ini dijadikan rujukan untuk memastikan amalan tersebut betul atau tidak. Namun jika anda tidak pernah sama sekali berlajar sembahyang daripada seorang guru. Maka adalah salah mengambil pelajaran mengenai sembahyang ini dari buku-buku panduan atau bahan bacaan semata-mata. Tetapi andai kata anda kesulitan mencari guru, bolehlah mengunakan panduan ini sebagai sumber pembelajaran yang pertama. Tetapi setelah anda rasa anda telah mengerti mengenainya, WAJIBlah merujuk kepada seorang yang anda kira arif mengenainya. Tidak kira siapa mereka, mungkin saja Ibu anda, Bapa anda atau saudara-mara, atau juga sahabat-sahabat anda. Pokoknya, wajib jugalah merujuk kepada seseorang mengenai apa yang telah anda pelajari melalui bahan-bahan bacaan dan panduan-panduan mengenai sembahyang ini.

Cara sembahyang yang betul adalah penting bagi memastikan ibadah solat kita diterima oleh Allah. Oleh yang demikian, kami menyediakan panduan ringkas tentang cara2 mengerjakan solat dengan kaedah yang betul sebagai panduan umum kepada kita semua.
Panduan dibawah ini adalah contoh rukun bagi solat EMPAT RAKAAT(isya’, zohor dan asar). Bagi solat maghrib dan subuh, hendaklah menurut bilangan rakaat solat tersebut iaitu tiga dan dua rakaat masing-masing.

Abu Zar RA meriwayatkan bahawa suatu hari, pada musim dedaun sedang berguguran, Rasulullah s.a.w. keluar dari rumahnya. Baginda SAW mengambil ranting dari sebatang pohon yang daun-daunnya sudah mulai gugur dengan lebatnya seraya bersabda : โ€œYa Abu Zar! Apabila seorang Islam menunaikan solatnya kerana Allah, dosanya gugur seperti daun-daun yang gugur dari pohonnya iniโ€. (Riwayat Ahmad dengan sanad yang hasan).

Baca selanjutnya DISINI

2. CARA MANDI WAJIB

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul. Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.

Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir. Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

โ€œAkibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.โ€ tegas beliau. Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.

Baca selanjutnya DISINI

3. CARA SOLAT HAJAT

Ini merupakan salah satu cara solat sunat hajat yang biasa dilakukan oleh al-Marhum Tuan Guru Hj Abdullah Lubuk Tapah

1. Niat

ุฃูุตูŽู„ู‘ููŠ ุณูู†ู‘ูŽุฉูŽ ุญูŽุงุฌูŽุฉู ุฑูŽูƒู’ุนูŽุชูŽูŠู’ู†ู ู„ู„ู‡ู ุชูŽุนูŽุงู„ูŽู‰ย  / ู…ูŽุฃู’ู…ููˆู’ู…ู‹ุง ู„ู„ู‡ู ุชูŽุนูŽุงู„ู‹ู‰

โ€œ Sahaja aku solat hajat dua rakaat kerana Allah Taโ€™ala / mengikut imam kerana Allah taโ€™ala โ€œ

2. Bacaan rakaat pertama

  1. Doa iftitah
  2. Fatihah
  3. Ayat kursi

ูˆูŽุฅูู„ู‡ูŽู€ููƒูู… ุงูู„ูŽู€ูฐู‡ูŒ ูˆูŽุงุญูุฏูŒ ู„ุงูŽ ุงูู„ูŽู€ูฐู‡ูŽ ุงูู„ุงู‘ูŽ ู‡ููˆูŽ ุงู„ุฑู‘ูŽุญู’ู…ูŽู†ู ุงู„ุฑู‘ูŽุญููŠู’ู…ู, ุงู„ู„ู‡ู ู„ุงูŽ ุงูู„ูŽู€ูฐู‡ูŽ ุงูู„ุงู‘ูŽ ู‡ููˆูŽ ุงู„ุญูŽูŠู‘ู ุงู„ู‚ูŽูŠู‘ููˆู’ู…ู , ู„ุงุชูŽุฃู’ุฎูุฐูู‡ู ุณูู†ูŽุฉูŒ ูˆูŽู„ุงู†ูŽูˆู’ู…ูŒ , ู„ูŽู‡ู ู…ูŽุง ูููŠู’ ุงู„ุณู‘ูŽู…ูŽูˆูŽุงุชู ูˆูŽู…ูŽุง ููู‰ู’ ุงู„ุฃุฑู’ุถู , ู…ูŽู†ู’ ุฐูŽุง ุงู„ู‘ูŽุฐููŠู’ ูŠูŽุดู’ููŽุนู ุนูู†ู’ุฏูŽู‡ู ุฅูู„ุงู‘ูŽ ุจูุฅูุฐู’ู†ูู‡ู , ูŠูŽุนู’ู„ูŽู…ู ู…ูŽุง ุจูŽูŠู’ู†ูŽ ุฃูŽูŠู’ุฏููŠู’ู‡ูู…ู’ ูˆูŽู…ูŽุง ุฎูŽู„ู’ููŽู‡ูู…ู’ ูˆูŽู„ุงูŠูุญููŠู’ุทููˆู’ู†ูŽ ุจูุดูŽูŠู’ุกู ู…ู‘ูู†ู’ ุนูู„ู’ู…ููู‡ู ุฅูู„ุงู‘ูŽ ูุจู…ูŽุง ุดูŽุขุกู , ูˆูŽุณูุนูŽ ูƒูุฑู’ุณููŠู‘ูู‡ู ุงู„ุณู‘ูŽู…ูŽูˆูŽุงุชู ูˆูŽุงู„ุฃูŽุฑู’ุถูŽ ูˆูŽู„ุง ูŠูŽุคููˆู’ุฏูู‡ู ุญููู’ุธูู‡ูู…ูŽุง ูˆูŽู‡ููˆูŽ ุงู„ุนูŽู„ููŠู‘ู ุงู„ุนูŽุธููŠู’ู…ู

d. Surah al-Kafirun ( ู‚ู„ ูŠุงุฃูŠู‡ุง ุงู„ูƒุงูุฑูˆู†ย  )ย ย  7 kali

3. Bacaan rakaat kedua

Baca selanjutnya DISINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

IKLAN