Posts in category ringan

Peribahasa baru??? hahaha

Copy paste dari facebook… peribahasa baru berkaitan panda.. 🙂

jangan ada yang jawab dalam exam sudah la… hahaha

Panda Oh Panda……….

“Tuntutlah panda, walau ke negeri China”

“Sepandai-pandai Panda melompat, akhirnya jatuh ke Malaysia jua”.

“Carik-carik bulu panda, akhirnya habis duit rakyat”

“Dua tiga panda berlari, mana nak sama si panda gergasi..”

“Di mana ada zoo, di situ ada panda”

“Yang merah itu saga, yang hitam putih itu panda”

“Panda dari China disusukan, anak dari rumah mati kelaparan”

“Harapkan panda, panda makan padi”

“Pucuk dicita, panda mendatang”

“Yang kurik itu kundi, yang hitam putih itu panda. Yang indah itu budi, yang 72 juta itu panda”

“Besar badan panda, Zoo Negara kami tadahkan”

“Tuah ayam nampak di kaki, tuah panda nampak di Malaysia”

“Panda di zoo ada insuran, anak di rumah tiada takaful”

“Buah cempedak di luar pagar, amik panda tolong jolokkan..panda lah mung”

“Jika tiada panda,masakan pokok bergoyang”

“Terbakar kampung nampak asap, Terbakar zoo panda pun mati”

Koleksi nama-nama pelik di Malaysia

Antara nama-nama pelik yg ada di Malaysia…

image

Novel dari Terengganu

Copy paste dari whatsapp.. Ada sape boleh translate dan bagi sinopsis??  🙂

Novel tragis dari Terengganu
MAMAT PPAYANG 4

image

Mamat Ppayang duduk jerènggèng atah gerè bawwöh jambattang Sultan Mahmud dekat orang wak kheppok di Lossong. Gerè tu biraa sungaa tepak orang kelauk maèng dang aji dua tiga papang.          Mötobbot lalu siuh siah, siuh siah. Hök nök gi Tamang Tamadung Islang pung lalu kut bbiraa sungaa tu jugöp. Orang kelauk atö ikang pung singgöh kat jèti ssitu jugöp.          Döp dang sepuluh minit diye tunggu ssitu, saéng diye Joe pung sapaa.          Muke Joe serabut ngak napök. Rambut diye ghèssèng skali. Döp cukup minyök Brèkring pèsèngang, Mamat mari mmikir. Biase kalu ari molèk, Joe nim rambut beleming sökmö.          “Döh mung masaalöh mende Joe, acu kabö göp kak ku?”, Mamat tanye.          Joe pung jawak, “Aku payöh lah nöp binnim, lapang orang anök dare aku wat alik drumöh, Mök aku ssorang dop kennang. Macang-macang diye royak kak ku. Tinggi sangak lah. Rendöh sangak lah. Napök mussang lah. Aku tak döp aröh döh Mat.”          Mamat pung nnengung sekejak. Diye nöp nasèhat orang guane diye sediri pung salöh haböh. Jangang kate binnim, kkasih pung tak dop agi. Ye nnengung agi.          “Ginim ah Joe wéh, kalu gitu care, mung kene cari anök dare hök supe yye dengang Mök mung. Döp kang diye döp kkenang ke diri diye sediri? Mung cari hök pèél perangaa supe yye. Ke guane Joe?”, kate Mat.          “Kalu gitu Mat, aku traa lah. Aku raung kappung semule pulöp lah terik nim. Malassang döh berase. Döp binnim döp ape döh wase ang,” jawak Joe sambil ngilling ppale.          Selang dua minggu, Mamat jerepök pulöp dengang Joe depang kedaa kasut You di Jalang Banggol. Pucak muke Joe, macang kene lömör di bedök sejok. Joe tengoh nètè ale ke kedaa Pamesi Lau hok jual öbak-öbak tu.          Dalang ati Mamat mende pulop nim, dop abissang lagi nim.          “Döh guane Joe?”, Mamat tanye.          “Mat, aku jjupe döh sorang supe yye macang Mök aku. Care diye ghèhhèng mase diye nöp batuk, care diye pegang cawang mase nöp minung air kupi. Jangang kate gitu Mat, care dia senyung pung lèk lèk macang Mök aku,” Joe kate.          “Mök mung kkenang ke döp?”, tanye Mamat.          “Kkenang lah”, jawak Joe.          “Pah tu, mung suruh Mök mung gi mminang döh?”, Mamat tanye döp sabö-sabö.          Lepah tu Joe senyak ttupah. Ye lèsèk ujung lengang baju diye kat mate diye. Air mate tubik tak tak bberaa.          “Ginim Mat, Mök aku kkenang döh. Ayöh aku pulöp döp kkenang. Diye royak kak ku, sörang döh lah hök pèsèng ginim Joe dalang rumöh nim. Hök tu pung Ayöh dök cakak nöp penim döh. Sapaa bötök ppale Ayöh. Kalu mari sorang lagi hök supe yye gining mapuh kerahh cokèng lah Ayöh.
~ACU CUBA TERA TEST TERANGSELIK          GOP ~
cNp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKLAN