Maksud Isyarat Jari Tengah

jari+tengahIsyarat jari tengah pertama kali dilakukan oleh tentera Britain kepada tentera Perancis setelah memenangi perang Agincourt sekitar tahun 1415. Acungan jari tengah ini dimaksudkan menghina tentara Prancis yg kalah.

Sebelum perang Agincourt tahun 1415, pasukan Perancis pernah memotong jari tengah tentara Britain yg ditawan. Tujuannya agar tentara Britain tidak dapat memanah menggunakan busur panjang (longbow).

Setelah menang peperangan, pasukan Britain mengejek tentera Perancis sambil mengacukan jari tengah. ”Lihat kami tetap dapat mengalahkan kalian” … begitulah mungkin maksudnya.

Versi lain dari sejarah acungan jari tengah kebanyakan dikaitkan dengan simbol seks. Raja Romawi, Caligula, yg terkenal dengan kisah seksnya diceritakan sering mengacungkan jari tengah sebagai simbol meminta kecupan dengan maksud menghina.

Secara jelasnya, acungan jari tengah dizaman ini lebih tepat dgn simbol ‘Fuck You’ … dan jari tengah sudah lama dianggap sebagai lambang ‘kemaluan lelaki’ di barbagai kebudayaan, mungkin karena bentuknya yg terpanjang diantara jari lainnya.

Kalau anda sengaja mengacukan isyarat jari tengah kepada orang lain … maka itu memang sudah dianggap sebagai penghinaan, walau pun apa alasannya ….

Cuma disini aku nak tanya budak2 perempuan Melayu Islam kita dibawah ini ….. apa maksud mereka menunjukkan jari tengah itu? Ini aku nak bagi tau korang adik2 ooiiii ….. sebagai perempuan, korang dicocock kena, mencocok pun kena …. jadi apa bangganya korang menunjukkan isyarat itu …. (maaf kalau aku terkasar bahasa) ….
jari tengah

Jangan korang suka ikut2 ….. sebagai seorang perempuan muslim, ia jelas2 menunjukkan kurang berakhlak …. anak siapalah ni ….

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dah rosak tak guna sesen.

SUMBER

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

IKLAN